Ernyők, beülők, hátimotorok, trájkok berepülése, beállítása, műszaki felülvizsgálata, mentőernyők ellenőrzése, áthajtása:

Normál siklóernyő:

  • Siklóernyő és beülő együttes berepülése, beállítása, mentőernyő-rendszer, gyorsító rendszer ellenőrzése: 5000 Ft/felszerelés
  • Mentőernyő áthajtása, rendszer ellenőrzése: 3000 Ft.
  • Siklóernyők műszaki ellenőrzése (porozitás+zsinórzat átvizsgálása): 6000 Ft.
  • Siklóernyők teljes műszaki felülvizsgálata (porozitás+zsinórzat átvizsgálása+zsinórhosszak-asszimmetriák ellenőrzése, trimmhelyzet ellenőrzése, szükség szerint trimmelés): 12.000 Ft.

Motoros siklóernyő:

  • Siklóernyő – beülő – hátimotor (trájk), légcsavar együttes berepülése, beállítása, mentőernyő-rendszer, gyorsító rendszer ellenőrzése (Fóti-Dunakeszi környékén): 5000 Ft/felszerelés
  • Tandemtrájkok berepülése, beállítása: 5000 Ft/felszerelés
  • Mentőernyő áthajtása, rendszer ellenőrzése: 3000 Ft.
  • Motoros ernyők műszaki vizsgálata: ua, mint a normál siklóernyőknél
  • Hátimotorok, trájkok, légcsavarok műszaki ellenőrzése, felülvizsgálata+légialkalmassági érvényesítése: 5000 Ft

Hátimotorok, trájkok, tandemtrájkok
berepülése+beállítása+műszaki felülvizsgálata+légialkalmassági tanúsítvány érvényesítése: 7000 Ft.

Sokszor nem a pilóta a hibás!

Van, hogy nem sikerül a start, vagy a leszállás, vagy nem fordul jól az ernyő, problémás a kigyorsítás, hamar elfárad a kezed, vagy éppen nem úgy megy a termikelés, mint ahogy szeretnéd? Lehet, hogy nem is Te vagy a hibás?  Lehet, hogy nem is Te rontod el a dolgokat, csak egyszerűen a felszerelésed nincs jól beállítva!

Sok pilótánál találkoztunk azzal a problémával, hogy a felszerelése nem volt jól beállítva, ami különféle módokon köszönt vissza. Amikor egy pilóta elkezd repülni egy számára új felszereléssel, sokszor csak érzi, hogy az ernyő, vagy a beülő más, mint az előző, de korántsem biztos, hogy tökéletesen be is van állítva. Lassan hozzászokik az adott felszereléshez, és több kisebb-nagyobb repülési hibáért magát okolja, holott lehet, hogy pusztán a megfelelő beállítással minden probléma megszűnne.

Gyakran beállítási problémák lehetnek az okai a következő jelenségeknek:

Hegyi repüléseknél, csörlésnél

– startnál az ernyő túllő
– startnál az ernyő nem jön föl rendesen
– az ernyővel nehéz fordulni
– az ernyő súlypontáthelyezésre nem reagál jól
– nehézkes a termikelés
– hosszabb repüléseknél a pilóta keze nagyon elfárad
– hosszabb repüléseknél a pilóta hasizma elfárad
– gyorsítási problémák
– leszállási sebesség túl gyors, a pilóta nem tudja megfelelően kifékezni az ernyőt (a hátszeles leszállásokon nem tudunk állítani) 🙂

Hátimotorozásnál:

– startnál az ernyő túllő
– startnál az ernyő nem jön föl rendesen
– startnál az ernyő állandóan kitör
– az ernyővel nehéz fordulni
– az ernyő súlypontáthelyezésre nem reagál jól
– az ernyő felszállás után folyamatosan billeg
– gázadásnál a motor túlságosan kifordul az ernyő alól
– egyik irányba az átlagosnál is nehezebb fordulni
– a motor tökéletesen működik, a földön megfelelő a tolóerő, de mégis nehéz vele elstartolni, nem emelkedik jól
– a motor nem pörög ki rendesen
– nem megfelelő a tolóerő
– a gázadási tartománynak csak bizonyos %-ban jelentkezik a tolóerő (pl. 70%-os gázállásig növekszik a tolóerő utána már nem, csak a motor pörög)
– a tolóerő eloszlása nem egyenletes
– a motor sokat fogyaszt
– a motor fullad, vagy füstöl
– a motor nagyon rázkódik

Trájkozásnál:
– mindaz, amit a hátimotorozásnál említettünk
– a trájkkal nehéz startolni, nehezen jön fel az ernyő
– a trájk nem akar megfelelően gyorsulni
– a startnál az ernyő nehezen kontrollálható
– a startnál az ernyő állandóan kitör valamelyik oldalra
– a trájk túl borulékony startnál
– repülés közben az ernyő állandó gáz mellett egyre nagyobb wing-overbe kezd, ami csak a fékekkel korrigálható
– a kigyorsított ernyő, enyhe jobb fék ráhúzásakor balra kezd a fordulni (ill. ugyan ez fordítva bal fordulónál)